onsdag 23. april 2014

S Y K E H U S & K U N S T


   ... eller bare farger  og wallatickers!
Tror ikke det er så mye som skal til nemlig;)
Jeg har i mange år, helt siden jeg gikk på kulturstudiet i Bø  (for ca 14 år siden),tenkt at kunst & kultur for helse kan være bra!
Det til tross for at det ble mye omdiskutert når jeg gikk på selve studiet. Det vil si om det var "riktig"
å bruke kunst og kultur instrumentelt, for å oppnå noe annet.

Jeg har troen på at både kunst, kultur i form av kulturelle innslag/ aktiviteter helt klart kan bidra til
å fremme helse. Det å fokusere på noe kreativt, enten i form av en aktivitet som for eksempel male/tegnegruppe, fotogruppe eller filmgruppe eller en forestilling kan medføre til positivt fokus, og bidra til en "pause" fra
alle de tanker som oppstår når man er syk.

Og enkle ting som farger, wallstickers og eventuell kunst kan gjøre enormt mye for mennesker
som er syke. Jeg har erfaring fra både det å jobbe på sykehus, samt at jeg har vært pasient på en rekke sykehus i Norge selv, og det som da nesten alltid slår meg er hvor trist og sterilt det er i de ofte gamle omgivelsene. Man blir uten tvil mer syk, og ikke minst tung til sinns av å være på sykehus.

Og jeg blir såå glad langt inne i hjertet og sjelen når jeg ser fine farger, og kunst rundt meg. Og når jeg så
hva slags prosjekt flinke og kreative Donna Wilson har satt i gang på Royal London Hospital, så blir jeg så engasjert, glad og inspirert. Tenk om en kunne har fått mulgiheten til noe slikt på de gamle og triste sykehusene rundt omkring i Norges land. Jeg tror da at livskvaliteten for de fleste ville ha økt betraktelig.

Hva tenker du, tror du litt farger og kreativitet kunne bidratt
til at syke mennesker får økt livskvalitet med noen enkle grep som
farger, interiør, kunst og kulturelle innslag?!

Krysser fingre for at det skjer noen nye prioriteringer på norske sykehus i nærmeste fremtid!

            Ønsker deg som titter innom en finfin kveld!


Bilde er lånt av Donna Wilson, etter forespørsel!

3 kommentarer:

  1. Er ikke i tvil om at farger, kunst og kreativitet spiller inn på helsen! Det er nettopp disse tingene som har hjulpet meg personlig! Og er så enig om at norske sykehus er deprimerende kjedelig! Selv på enkelte barne avdelinger er det lite farger, kjedelige lange korridorer og firkantete små rom uten et eneste barnemotiv!! Det er utrolig trist! Håper virkelig at det skjer en endring!! 😃 flott tema du tar opp!

    Klem fra fargehverdag Gina

    SvarSlett
  2. Still, there's mounting replica handbags evidence that paying bills online hermes outlet may actually reduce the risks of identity theft and related fraud. Discover why on the next replica chanel page.

    SvarSlett
  3. In 1999, Time magazine deemed the laugh rolex submariner replica track one of the 100 worst ideas of the previous century. By ranking on this list, the laugh track louis vuitton outlet found itself in the company of such ill-fated concepts as aerosol cheese, Crystal Pepsi and the Titanic. The concept started off nobly enough; it was introduced in 1950 on "The Hank McCune Show" as a way to compensate for the lack of a live studio audience. As time went on, however louis vuitton outlet, the canned laughter started to sound corny and trite, especially when belly laughs erupted after a not particularly funny one-liner. While they've fallen out of favor and are eschewed on many current television comedies, it's perhaps disingenuous to compare them to the Titanic. After all, though the replica louis vuitton Titanic sank, laugh tracks actually work.

    SvarSlett



Så stas at DU tok turen innom, og jeg setter så STOR pris på kommentarer. & fine ord, Tusen takk fine du, det varmer ♥ mitt. En herlig dag til deg!

Har du spørsmål som du ikke ønsker å skrive her, så send meg gjerne en mail : mallabergh@hotmail.com.

Velkommen tilbake;)