tirsdag 26. november 2013

Omvendt J U L E K A L E N D E R...

     ... er et initiativ fra SOS- barnebyer. 1. desember blir det lagt ut en julekalender på nettsidene til SOS- barnebyer. Kalenderen har en ny luke for hver av skoledagene i desember. Bak hver luke finner klassen en historie om barn i SOS-barnebyer gjennom tekst, bilde eller film.
I stedet for å få en liten gave hver dag, kan elevene ha med seg en anonym pengegave i en konvolutt. Forledrene bestemmer selv hvor mye de ønsker å legge i konvolutten, og dette blir samlet inn av kontaktlærerne. Barna kan eventuelt gjøre en oppgave i huset for å ”jobbe” for pengene som legges i konvolutten, men dette blir helt opp til den enkelte familie.


Hovedfokus skal uansett ikke være på pengene, men at barna kan være med å hjelpe andre barn som ikke har det like bra som barna her, og lære litt om SOS- barnebyer og det de bidrar med.

Dette er 3.året i vi er med på det, og bror er i hvertfall veldig fornøyd med det. Og i fjor så kom han hjem å viste oss dagens snutt fra noen barn fra Afrika. Tenker dette er en kjempefin måte å lære om verdens store forskjeller på, og fint fokus på det å gi og hjelpe andre, fremfor å alltid få.

Ta det opp med skolen du også da vel!!!
Litt i det seneste laget, men en tankevekker som man kan foreslå til neste år. Og det er jo fortsatt ikke for sent!

Omvendt julekalender




4 kommentarer:

  1. På Dovre Skule har de omvendt julekalender!! Så nå gjenstår det bare å pønske ut en jobb til Eskil! :) Flott tiltak!!

    SvarSlett
  2. Så fantastisk fint! Jeg elsker at noen tør å tenke litt annerledes og utfordre den etter hvert ganske store pakkekalenderen som etter min mening er litt i overkant. Good for you! Selv lager jeg en morsom bildejulekalender med vår elf on the shelf til kjæresten min i år og kommer til å dele den på bloggen :)

    SvarSlett
  3. For et flott tiltak!! Det burde absolutt spres!
    På skolen til barna er det jevnlig innsamling til Afrika. Viktig og lærerikt!
    Ønsker deg en fin torsdag)
    Klem fra Camilla

    SvarSlett
  4. Kjempe flott tiltak - skal huske det til datteren min er blitt noen år større! Jeg er igrunnen litt imot denne pakkekalenderen. Synes julen blir et stort gavehysteri, feil fokus i mine øyne. Familie, samhold, glede, god mat, harmoni vil være fokus i dette huset :) Aktivitetskalender er planen, når jenta mi er større, og koselige familiegjøremål i stedet for. Pakkene blir jo da enda gøyere og en større glede på julaften :-)

    Ser at du har lagt til bloggen min i rullen din, det var veldig hyggelig. Gjorde meg glad på en torsdag ;-) Håper dagen din blir fin og takk som sprer gode tradisjoner. Klem fra Monica.

    SvarSlett



Så stas at DU tok turen innom, og jeg setter så STOR pris på kommentarer. & fine ord, Tusen takk fine du, det varmer ♥ mitt. En herlig dag til deg!

Har du spørsmål som du ikke ønsker å skrive her, så send meg gjerne en mail : mallabergh@hotmail.com.

Velkommen tilbake;)