onsdag 12. juni 2013

Sommermat & verandaliv...

... er det vi higer etter i sommer månedene,
og derfor har hver anledning som byr seg
resultert i at vi spiser, soler oss, leser, leker
ute.
 
Jeg kjenner også at jeg blir fysen på litt annen mat enn ellers,
og typisk sommermat for meg er
spekeskinke/serranoskinke, eggerøre &
potetsalat.
 
Ettersom jeg ikke kan spise mel eller melk,
så må man tenke litt nytt i matveien.
Og det resulterte i en faktisk
veldig god potetsalat på slump.
Her ta vi ofte det vi har i kjøleskapet.
 
Og da ble det:
 
Kokte nypoteter delt i litt store biter.
Skjær opp rødløk og vårløk.
Ca 2 fedd hvitløk
En slump oliven olje.
en  slump balsamico eddik
 Litt salt og pepper.
 
Bland det sammen,
også ha litt basilikum på toppen.
 
I tillegg så har jeg på dilla på
 pumpkinskjerner og solsikkekjerner som
ristes/freses litt i olivenolje, hvitløk
& salt.
 
Det kan brukes til så mangt, i salater og til nesten all annen mat.
Og det er superpop hos barna også;)
 
tas litt inn i varmen igjen som dere ser.
"Turkis hører også til i den kalde enden av fargespekteret, den er enda kaldere enn blå. Turkis er hygienefargen fremfor noen og blir ofte brukt i svømmebasseng, i dusjer og i kjøleskap. Den er kjølig og forfriskende og lar tankene gå til eksotiske strender og turkisblått hav. Turkis roer nervene og styrker immunforsvaret. I interiør bør vi være forsiktige med å bruke den på store flater, hvis vi da ikke er ute etter den kjølige effekten den gir."
 
Jeg er nemlig litt i prosess om dagen, og prøver å hengi meg litt til farger om dagen.
Turkis = gi slipp.
 
Tenker du & er du bevisst på hva farger gjør med deg?!
Jeg har alltid vært glad i farger,
men vet lite om betydningen av de ulike farger.
 
 
Ha en fin sommerdag, selv om sola er fraværende!
 
Håper den skinner hos deg;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

5 kommentarer:

  1. ÅÅÅ for en sommerstemning, enig disse dagene MÅ nytes utendørs:) for en fresh duk. Takk for potetsalat tips, jeg lager ofte en kremet variant, men den tar ofte litt laaang tid.
    Er ikke så bevisst når det gjelder betydning av farger, interessant å lese om den turkise!!

    Klem Kine:)

    SvarSlett
  2. Fin blogg, fine bilder og fint hus.. Gleder meg til å følge deg videre!
    Gøy at du ville følge meg også! Takk for det..

    God kveld til deg!

    Turid

    SvarSlett
  3. Hei Malla:) Tusen takk! Hyller fra Sprell og Søstrene Grene, div dekopapir fra Norway Designs, Bunglalow, Retrovilla, 13tretten og superlim fra Panduro. La hyllen på papiret, tegnet rundt og klippet ut, og la limet langs kanten som er 1-2 cm tykk. Strakk godt. Satte så i hengsler (små fra Jernia) og skrudde rett på vegg! Voila!

    Benedicte:)

    SvarSlett
  4. AHHH aå friskt innlegg !!
    Nei ikke gi slipp på turkis det er jo en herlig farge :)
    Salat det er sommer det. ( viste du forresten at jeg er utdannet kokk ? Min mann er det også og vi er over gjennomsnittet opptatt av mat og gode grønnsaker )

    Kos deg !
    Janne

    SvarSlett
  5. Så fantastisk fine bilder! Jeg ser også fram til verandaliv, sol og sommer, men her pøser regnet ned....
    Synes turkis er en kjempefin farge, både i interiør og på klær:-) Veldig fint hos deg med alle de turkise detaljene!!
    Den potetsalaten høres god ut, lager som regel med rømme og majones, veldig tradisjonell...Skjønner det er en utfordring å lage mat når du må unngå mel og melk, jeg er helt avhengig av brød, så uten mel hadde jeg slitt...
    Ha en fin kveld!!
    Siri

    SvarSlett



Så stas at DU tok turen innom, og jeg setter så STOR pris på kommentarer. & fine ord, Tusen takk fine du, det varmer ♥ mitt. En herlig dag til deg!

Har du spørsmål som du ikke ønsker å skrive her, så send meg gjerne en mail : mallabergh@hotmail.com.

Velkommen tilbake;)